Social Media logo
Pondres

Sociale media & gaming

Wat is social gaming?

Social Gaming draait om het communiceren met medespelers tijdens het spelen van een video game. Tegenwoordig kan er via veel verschillende consoles online gaming toegepast worden. Ook op internet kan er vaak tijdens Flash Games onderling geschat worden, wat een nieuwe dimensie geeft aan het spelen.

Social Gaming betreft dus het sociaal maken van het spelen van een spel. Hoe meer men het gevoel krijgt dat er een echte persoon aan de andere kant actief is, hoe spannender en hoe interessanter het spel wordt. Het is al een tijd mogelijk om multiplayer te spelen, maar echte gesprekken konden in het begin niet gevoerd worden. Intussen bieden vrijwel alle game consoles de mogelijkheid aan om via internet multiplayer te spelen met internationale tegen- of medespelers. De eerste computer games waarbij dit mogelijk was, zijn die van de PC. Daarna heeft Sony bij de ontwikkeling van de Playstation dit ook mogelijk gemaakt. Ook is het vaak mogelijk om te kunnen zien welke scores je behaalt in vergelijking met de rest van de wereld die hetzelfde spel hebben gespeeld. Deze worden op internet opgeslagen en kunnen in het spel afgelezen worden.

Ook is het vaak mogelijk om te kunnen zien welke scores je behaalt in vergelijking met de rest van de wereld die hetzelfde spel hebben gespeeld. Deze worden op internet opgeslagen en kunnen in het spel afgelezen worden. Producenten van video games maak steeds meer mogelijk voor de gamers op sociaal gebied. Het is niet ondenkbaar dat de rol van de webcam ook een steeds belangrijke rol zal gaan spelen, ook binnen het gamen.

Voorbeelden van social gaming

De beste voorbeelden van Social Gaming zijn spellen zoals SecondLife waarbij men in een virtuele wereld met elkaar kan chatten en zelfs een virtuele wereld met elkaar kan opbouwen. Maar ook een spel als World of Warcraft, waarbij men in het heetst van de strijd met elkaar kan praten, is een goed voorbeeld van social gaming.

Ook zien we steeds meer games ontstaan binnen social networks. Vooral binnen Facebook zijn diverse zeer populaire games gelanceerd. Het ultieme voorbeeld daarvan is zondermeer Farmville, het kinderlijk eenvoudige landbouwspelletje binnen Facebook wat reeds 32 miljoen gebruikers heeft per dag.

Social gaming en marketing

Consumenten zijn steeds vaker op zoek naar een beleving. Het is niet voor niks dat de toekomst van de marketing ook wel de 'experience economy' wordt genoemd. Men wil ervaren en beleven in plaats van enkel statische informatie gadeslaan. Social gaming past zeer goed in dit plaatje. U als bedrijf kunt daar ook gebruik van maken.

Steeds meer bedrijven kiezen bijvoorbeeld voor het opzetten van hun eigen social media game, ook wel viral game genoemd. Vaak is dit een eenvoudig klein spelletje dat door consumenten gespeeld kan worden. Dit spel wordt over het algemeen van een branded sausje voorzien om te werken aan de naamsbekendheid van de organisatie.

Een dergelijke game kan, indien interessant en goed gezaaid, zorgen voor een groot viral (verspreidend) effect voor een relatief lage prijs. Uw doelgroep maakt bovendien op een leuke manier kennis met uw bedrijf, hetgeen bij kan dragen aan de beleving en uw imago. Toch kan het succes van een viral game nooit vooraf worden bepaald.

Heeft u nog vragen of wil u meer informatie? Twijfel dan niet uw vraag te stellen en contact met ons op te nemen.